17 Jun 2013

Bukitinggi - Padang Part 2

HARI KEDUA

Awal pagi dah bangun sebab smlam tido nyenyak sangat jam 5pg lebih dah sedar.tggu azan untuk solat subuh.Klau ikut perancangan semalam jam9.30 pak Henry datang..xtvt kami hari ini ialah tukar duit dulu sblum ke Tasik Maninjau. Panorama, Lubang Japang, Pasar Aur Kuning, Jam Gadang dan Pasar Atas..

Oleh kerana pagi masih awal gua dan kaklong sepakat nak rayau - rayau kat kwsn brdektan dulu..lihat suasana pagi Di Bumi Sumatera Barat.Kat Hotel Imran ni ada anjung di atas hotel..gigih gua panjat tangga ke tingkat 4 untuk lihat pemandangan ini..tp usaha  kami tak sia- sia..memang memukau mata...

Perjalanan ke Tasik Maninjau amat mencabar..kami melalui lereng bukit, dengan jalan yang sempit dan banyak kelok (selekoh) kami hanya berhenti di hentian Kelok 43 untuk bergambar dan tidak turun sampai bawah.dalam perjalanan tu ada beberapa hentian yang Pak henry berhenti bagi memberi peluang kami mengambil gambar serta membeli barangan.Ada satu  kecil yang menjual barangan kulit.

Dalam perjalanan pulang kami berhenti kat Ngarai Sianok dan Lupang Jepang.Tapi semua membuat keputusan malas nak masuk sebab kepala masing pusing penangan kelok 44.Kami minta dhantar ke Pasar Atas untuk menyambung aktiviti shopping.

kesian plak nengoknya..ngah tggu kami yang masih gigih memilih jubah

Pasar Atas...Dekat jam Gadang
Dalam Pasar Atas..masing - masing rambang mata...boleh bankrup kalau lama- lama..tergoda dengan barangan yang dijual..semua ada terutama baju sulam,telekung serta jubah..harga pun berpatutan.Setelah berpuashati kami terus merayau kat sekeliling.

Ada yang request nak mkn Bakso..teringat pesan kwn dalam Ramayana Mall tu ada kedai yang jual bakso..so kami terus menapak mencari Kedai Bakso

Ramayana Mall..satu2 pasaraya besar di Bukittinggi
Bakso + bihun = yummy

Alhamdulillah..hajat dah tercapai..bleh tahan rasa menu yang kami order...siap ada yang tambar order iaitu air padang tembak special..

Dah namanya pompuan..pantang singgah kedai memang shopping kerjanya..ada yang beli beg..ada yang beli sarung hanphone..

Selepas itu kami terus menapak balik menuju ke Hotel..Sebelum meninggalkan kami di Pasar Atas Pak Henry telah berpesan untuk makan malam jam 8.00mlm nnti dia akan menjemput kami...

Malamnya kami di Bawa Makan Di Restoren Kubang Hayuda.Menu spesial di sini ialah Murtabak Mesir
Murtabak ini macam yang biasa kita makan cuma agak berminyak..makan sorang pun tak habis..kuahnya tak sama..tapi blehlah nak kenyang perut tu...

2 ulasan:

1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

BalasPadam
  2. assalam, kami ada menyediakan ground pakej ke Padang-Bukit Tinggi dengan harga yg sangat berpatutan!bermula RM450, siap makan, hotel, entrance fee, transport, driver, tinggal bawa duit shopping je tau ^_^