17 Jun 2013

Bukittinggi -Padang Part3



LASTDAY IN BUKITTINGGI DAN PADANG

Flight balik kami ialah pada jam 2.25 ptg.Walaupun dah chek in awal..tetapi kami perlu smapai awl ke airport untuk urusan bagasi.mana tidaknya..kalau waktu datang semua hanya bw beg taravel tanpa lugage tapi waktu nak balik semua beranak pinak..sampai ada yang dah jd 3 beg.


Seawal jam 8.oopagi selepas srapan nasi Goreng di hotel, kami meninggalkan Bukittinggi.Sesi bergambar di depan hotel bermula untuk kenangan..



Dalam perjalanan kami diberitahu, oleh kerana masih awal..beberapa tempat lagi boleh kami singgah . Kami bersetuju asalkan sampai di Airport jam 12.00tgh.ini kerana kami tidak mahu tergesa- gesa dan mengelakkan apa- apa kecemasan yang berlaku.pak henry memberi jaminan.dan kami akan singgah untuk makan tengahari juga.

Hentian Pertama kami ialah kat Kedai Bika Talago ini atau disebut juga "Roti Neraka" .Makanan tradisional masyarakat Minang..macam kuih Bika..tepung yang dicampur dengan kelapa muda, lepastu dibakar. apa yang hebatnya..semua pekerja adalah anak muda lelaki, berbeza dengan suasana di tempat kita.kalau membuat kuih biasanya oleh perempuan yang biasa macam makcik - makcik.



Kuih Roti Neraka


Proses pembakaran Roti Neraka


Hentian Kedua ialah kekawasan yang mengusahakan tenunandan sulaman..kami dibawa ke Toko Pandai Sikek




Proses Menenun







Perjalanan diteruskan ke Padangpanjang untuk mengunjungi Pusat Dokumentasi dan Informasi Kebudayaan Minangkabau.














Kami tidak berhenti lama disini..hanya gua sorang yang berminat nak masuk...makcik dan pakcik yang lain hanya menunggu di luar...inilah klau jalan -jalan dengan gua,,org lain taknak pun tp gua mmg berminat untuk segala bentuk tempat yang bersejarah..banyak maklumat yang boleh kita baca dan lihat didalam ini...jalan ngan orang muda skit...so mmg semua tmpat kena lenjan..alang- alang dah sampai. Mereka yang lain dah dapat hajat iaitu memborong kain sulam..tu sbab dah tak ghairah nak masuk sangat..



Perjalanan diteruskan lagi...kali ini kami singgah kat Air Terjun Lembah Anai..ini tempat memang terkenal..kata orang kalau kita basuh muka nnti awek muda...betul ke..tapi gua cuba gak basuh muka..tapi tgk muka sama je..hahaha..mmg dh berusia...







Persinggahan terekahir kami ialah Tempat makan...Masakan padang lagi..walaupun tak berapa kena dgn selera..tetapi kami makan ala- kadar  alas perut..

Alhamdulillah sesi Keberangkatan pulang kami ke Malaysia berjalan lancar walaupun berlaku beberapa adegan yang tidak sepatutnya.Hampir 4.30 ptg Pesawat selamat mendarat di LCCT...Tggu ye bumi Minang..tanahmu pasti ku jejaki lagi..

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    BalasPadam
  2. assalam, kami ada menyediakan ground pakej ke Padang-Bukit Tinggi dengan harga yg sangat berpatutan!bermula RM450, siap makan, hotel, entrance fee, transport, driver, tinggal bawa duit shopping je tau ^_^
    .
    whatsapp +6012-6047593
    ig @percutianbajet

    BalasPadam