15 Mac 2015

DAY 2-HAJAT TAK KESAMPAIAN DI BROMO

Seawal jam 4 pagi saya dikejut oleh supir yang telah berjanji utk membawa ke penanjakan.
tanpa mandi , dalam kesejukan dan kedinginan cuaca di sini saya hanya membasuh muka dan mengosok gigi.Untuk melawan kesejukan ..baju tebal telah saya sewa dengan pihak hotel dgn bayaran rp50,000.Kelengkapan seperti topi dan glove dibeli sendiri.Dengan membawa bekalan roti dan air mineral...perjalanan diatur.saya tidak menyewa jeep tetapi hanya menempah motosikal atau ojek dengan bayaran rp100.000 .dikeheningan pagi..ojek yang dipandu rudy membawa saya dengan pantas...

Walaupun dihimpit kesejukan.namun pengalaman menaiki motosikal di awal pagi dengan melalui selekoh- selekoh tajam cukup mencabar..kemahiran diperlukan untuk mengawal motosikal dengan cekap melalui jalan yang berliku dan berhimpit dengan trak2 yang menderu menuju puncak.

Benar dikata..kita hanya mampu merancang..impian untuk melihat mentari di sini tidak kesampaian.sesampainya kami dipuncak.hujan turun dengan rintik yang semakin menunjukan lebatnya.baju hujan dibeli untuk mengelak dari terus kebasahan.

 usahkan mentari..puncak Datuk dan Bromo juga ditenggalami kabus...hanya rintik - rintik hujan yang kelihatan..ramai org kehampaan..menapak turun ke jalan pulang



 Saya juga turun dengan kelesuan.dengan harapan yang dihancurkan.oleh titis air hujan
Ke pasir berbisik itulah tujuan.meredah hujan yang makin besar tompoknya..mengigil jua dalam kedinginan walau terselimut baju tebal..namun kesejukan ini masih merobeknya



Pasir berbisik pun tidak dpt mmbisikkan iramanya dek kerana bumi yang basah...saya juga membatalkan niat utk mendaki puncak bromo..kesejukan gara -gara baju yang sudah lencun kebasahan...


Lalu saya meminta Rudy menghantar saya pulang ke hotel..sblum jam 12 tghar saya sudah siap..untuk check out serta menuju ke destianasi seterusnya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan