11 Jun 2015

KU KESEORANGAN DI KOTA JOGJA






HARI PERTAMA-13 FEBRUARI 2015

Tanggal 13-15 Februari 2015..aku memulaka perjalanan solo...menjelajah dengan hajat untuk 
merasai keenakan nasi Gudeg.
Penerbangan KL - Yogja pada jam 9.40 pg mengmbil masa hampir 2jam setengah untuk sampai ke Adisucipto International Airport.
Penerbangan  pulang pula pada pukul 11.45 pg. Tiket dan hotel di beli dengan Asiago hanya beharga RM172.78

Untuk perjalanan di Kota Yogja ini saya banyak menjadikan blog http://scdhaseinphoto.blogspot.com/ sebagai sumber rujukan





























Tiba di aiport..terus mencari pintu keluar untuk menaiki bas trans Jogja..tidak susah untuk pergi ke halte atau tmpt menunggu bas ni..keluar dari aiport..jlan terus dan belok kiri hinggalah jumpa signboard ni.sebenarnya menggunakan angkutan umum ini lebih menjimatkan jika kita travel seorang diri.bayaran yang di kenakan adalah sekitar rp3600







    aku memilih menggunakan raoute 2A yang akan tggu di hentian Malioboro


dari halte malioboro aku menapak mencari hostel EDU yang telah dibooking..penginapan ini dipilih ekoran rating yang tinggi dari pelawat ..tidak susah sebenarnya kalau kita telah membuat persediaan..tidak lama selepas berjalan kaki..hotel ini kelihatan di depan


ini dorm yang saya duduk di hotel EDU

persekitaran hotal yang bersih dan ceria

Ruang makan yang terletak di atas..open air gitu..view yang mengasyikkan
Setelah chek in hotel..aku keluar untuk mencari makan tengahari..menu pertama ialah nasi padang..kedai makan ini berhampiran dengan hotel..pada hari pertama sampai..tidak banyak aktiviti yang aku lakukakn..hanya keluar jalan2 dengan menaiki becak..bayaran sekitar rp10 ribu..tidak susah untuk mendapatkan becak kerana memang mereka menunggu di hadapan hotel..
Tempat persinggahan utama di jalan Maliaboro ini ialah Kedai Mirota..gedung menjual barang- barang tradisional..disini kita boleh melihat proses mencanting batik di lakukan..
aku hanya merembat FM 4 keping..selain itu..selipar batik juga menarik perhatian untuk dibeli..harganya tidaklah mahal hanya sekitar rp 40 ribu..

selain pusing di kawasan kedai sekitarnya ..aku singgah untuk membeli seluar tido..seluar yang dibuat dari kain batik ini amat cantik dan selesa..harga yang ditawar sekitar rp40..setelah puas merayau.aku membuat keptusan untuk balik berehat ..becak yang menhantarku masih setia menunggu..

sebelum itu aku bertanyakan pihak hotel utk mencari supir untuk aktiviti ke Borobudur esoknya..pakej yang disediakan agak terlebih dari budget..lalu aku bertanya pak Rudi supir becak..sama ada dia mempunyai motosikal..aku berhajat ingin meminta pak Rudi untuk semua aktiviti keesekonya..Pak Rudi bersetuju ..hasil rundingan pakej ke Candi Borobudur..taman sari.dan kawasan sekitar dengan bayaran rp200..



hari pertama berlalu dengan aman dan sukses.







6 ulasan:

  1. terima kasih sudi singgah di blog sis JM..ini kunjungan balas...done follow #7

    BalasPadam
  2. Penerbangan pulang pula pada pukul 11.45 dan sampai di malaysia pada jamTiket dan hotel di beli dengan Asiago hanya beharga RM172.78

    cam x lengkap je ayat ni?

    BalasPadam
  3. ahaaa..sis JM akan ke Yogja next month...mmg refer blog si SS tu...nampaknya tambah lagi satu blog utk di 'refer' heeee

    BalasPadam
  4. wahh..hebat...travel solo ke Yogja...Pak Rudi setuju dengan harga Rp200K? murah kan

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. maap JM..mood kelaut...entahlah...buat blog ikut mood...itu yg lama bru update...
      apapun sy pecya..JM yg dh master bab travel ni...stakat jogja tu ...terjah je kot...

      Padam