25 November 2015

HARI KEDUA DI KOTA JOGJA

Candi BOROBUDUR

Seawal pagi pagi bangun..sesudah membersikan diri dan menunaikan solat..aku bersiap..harini misi merayap seluruh kota jogja

tempat yang harus dilawati ialah...candi borobudur..taman sari..jlan malioboro..alun- alun
pusat membeli belah (matahari)- tempat ole- ole (bakpia) dan nasi gudeg...

Setelah siap berkemas..aku menuju tingkat atas untuk bersarapan..di EDU hotel..sarapan pagi disediakan..menu hari ini ilah nasi kuning..lebih kurang nasi goreng juga..dihidangkan bersma keropok udang dan jeruk timun(acar)
sambil bersarapan..aku melayan pemandangan dari atas yang mengasyikkan

sarapan pagi...simple tp sedap juga..

view di tempat makan..terletak bahagian bumbung hotel..
sesudah bersarapan sekitar jam 7.00 aku keluar mencari pak Rudi..rupanya dia telah menunggu aku di perkarangan hotel..tanpa membuang masa kami pun bergerak menuju ke Magelang, Jawa Tengah, Indonesia..tempat dan destinasi utama kami ialah ke Candi Budha iaitu Borobudur..utk lebih detail boleh refer link dibawah..

Perjalanan menaiki ojek sekitar sejam lebih...inilah view yang boleh dinikmati sepnjang pejlanan..

sesampai di sana..pak Rudi menghantarku di pintu depan utk membeli tiket masuk..sebelum itu aku meminta pak Rudi memberi masa paling lama pun 3 jam utk  berada Di candi ini..haruslah agak lama kerana jarak jauh yang ditempuhi untuk smpai haruslah berbaloi...tiket masuk disini juga amat mahal bagi pelancong luar iaitu sekitar USD 20 atau rp 120 ribu
ini senarai harga tiket utk masuk di pagi hari

tiket masuk Candi Borobudur

view dari depan Candi

sempat posing dulu utk view yg terbaik
 Untuk smpai ke depan candi sebenarnya jarak juga agak jauh..keretapi disediakn dengan bayaran rp7500..kalau rajin boleh jalan kaki..tp penat la.aku memilih utk menaiki keretapi..tambahan pula cuaca panas terikk..tenaga harus disimpan utk mendaki dan menjelajah di dalam candi nnti..sewaktu membeli tiket..di kaunter depan kita akan diberikan sebotol air mineral percuma...

di sepanjang jalan menuju candi terdapat deretan kedai yang menjual cenderahati dan makanan... berebut peniaga akan megerumuni kita bagi menarik perhatian kita membeli barangan mereka..keadaan ini amat merimaskan..namun aku hanya menolak dengan lembut..

View di atas Candi ini amat mengasyikkn...banyak masa berfoto di habiskan...alang alang dah sampai biar puashati katakan...

sekitar jam 2 ptg setelah siap meronda...maka perjalanan balik di teruskankan...berlaku kejadian yang tak diduga...ojek yg aku naik bersama Pak Rudi ditahan bapak Polisi kerana melanggar lampu isyarat..
setelah puas merayu..akhirnya saman dikenakan dengan bayaran rp100..melayang duit...tapi Pak Rudi menyatakan dia yg membayar kerana silapnya tidak mematuhi undang -undang...takpe nnnti kita bagi lebih ye pak..janji semua slmt...

inilah ojek yang aku naik ...itu kereta pak polisi yg menyaman kami

Dalam perjalanan pulang kami sempat singgah di warung untuk mengisi perut yang sudah berkeroncong..menu pilihan...semestinya...Bakso...mantap rasanya...